Tekstury dla modeli 3D. Displace

Typ Displace. Kolejne zagadnienie z serii tekstur 3D dla Modeli Photoshop. W artykule pokazujemy praktyczne zastosowania modelu.

Drugim typem tekstury służącej do generowania wypukłości jest Displace. Pomimo podobnego wyglądu tekstury uzyskiwane efekty są o wiele bardziej realistyczne, ale wykorzystywanie tej mapy ma też pewne minusy.

Displace jest bardziej rozwiniętą wersją Bumpa. W przeciwieństwie do poprzednio omawianej tekstury wypukłości generowane przez Displace są jak najbardziej rzeczywiste, co oznacza że mogą wchodzić w interakcje z innymi obiektami, mogą też modyfikować krawędzie obiektów, np. budynków.

Tekstura ta również może być używana bez obrazu ustawionego jako Diffuse

Tekstury dla modeli 3D. Displace

 

Główną wadą tej mapy jest przede wszystkim czas renderowania, a także w wielu przypadkach konieczność przygotowania jej od zera, ręcznie zamalowując obszary wypukłe i wklęsłe.

Tekstury dla modeli 3D. Displace

 

Czasami można przekształcić przygotowany wcześniej model na teksturę Displace używając do tego tak zwanej mapy wysokości. Taka sztuczka często jest używana przy cyfrowym „rzeźbieniu”, co pozwala uniknąć sytuacji w której musimy eksportować obiekt z dziesiątkami tysięcy krawędzi do innych programów 3D. Zamiast tego stosuje się uproszczony model i właśnie teksturę typu Displace.

 

 

Użyte obrazy pochodzą z serwisu wildtextures.com.

Podziel się wiedzą z innymi

Komentarz do postu