Factorio wciąż z wczesnym dostępem. Prace potrwają jeszcze przynajmniej rok. Nasza recenzja omawia fakty na temat budowy fabryk na obcych planetach.
Marzenia dzisiejszych Kolumbów.
Lot kosmiczny. Dotykanie gwiazd własnymi rękoma. Odkrywanie i zasiedlanie nowych planet. I wreszcie wyruszenie poza naszą galaktykę, całkiem w nieznane. Dotarcie w miejsce, z którego nie ma już powrotu. Coś dla Kolumbów przyszłości. Chwila nieuwagi i jesteśmy kolejnymi rozbitkami.
Tylko co byśmy robili na obcej planecie…?
Pewnie zaczęlibyśmy powoli, budując rodzimą technologię, rozwijając ją i tworząc pierwsze, malutkie i zrobotyzowane fabryki, które stopniowo wyręczałyby nas w pracy. Postawilibyśmy taśmy produkcyjne, organizując transport na odległość do kolejnej malutkiej fabryki. I tak stopniowo zmienilibyśmy piękną, nienaruszoną dotąd planetę w jedną potężną fabrykę, której jedynym celem byłoby wydostanie nas z niej, by móc powrócić do domu. Przy okazji postawilibyśmy także dużą ilość zmechanizowanych wieżyczek militarnych, by rdzenni mieszkańcy przypadkiem nie pokrzyżowali nam planów.
Zaawansowana produkcja z wielkim potencjałem.
Factorio to gra stworzona przez dwójkę czeskich programistów. Zdobyła już uznanie w gronie graczy i cieszy się ponad półtoramilionową liczbą sprzedanych kopii. To wszystko, dzięki inspiracjom i zamiłowaniu do starych i dobrze wszystkim znanych gier strategicznych.
Prace nad tą produkcją nie zostały jeszcze zakończone. Factorio jest obecnie sprzedawane, jako gra wczesnego dostępu. Programowanie gry rozpoczęło się wiosną 2012 roku i niedługo potem ukazała się pierwsza, grywalna wersja. W sklepach dostępna jest stabilna wersja gry, a plany na przyszłość są jeszcze ogromne. Producenci marzą między innymi o wprowadzeniu dodatkowych elementów RTS, możliwości przeniesienia produkcji także pod ziemię oraz interakcji z obcymi. Nie wiadomo, czy wszystkie te plany zostaną zrealizowane, ale Factorio ma jeszcze wielki potencjał mimo poważnego zaawansowania tej produkcji.
Przetwarzanie materiałów.
Factorio skład się z kilku powtarzalnych elementów. Wydobycia surowców, ich przetwarzania w bardziej zaawansowane materiały i przetwarzania tych ostatnich w jeszcze coś innego. Ponadto z biegiem czasu i coraz większą emisją zanieczyszczenia, jesteśmy atakowani przez agresywnych obcych, którym nie podobają się nasze działania.
Główna kampania i konieczność eksploracji.
Celem głównej kampanii, jest wydostanie się z planety, na której rozbiliśmy się w niewyjaśnionych okolicznościach. Aby tego dokonać, trzeba stale rozbudowywać swoje fabryki, i rozwijać badania technologiczne.
Z czasem zapotrzebowanie na surowce rośnie i jesteśmy zmuszeni do eksploracji pobliskich terenów. Można to robić pieszo lub w pojazdach kołowych. W późniejszym etapie można się przemieszczać nawet z pokładu ciężkiej, ale niezwykle szybkiej lokomotywy.
Rdzennym mieszkańcom nie podobają się nasze działania.
Prowadząc stałą ekspansję, natykamy się na gniazda obcej fauny. Są one zaciekle bronione przez żyjące tam stworzenia. Pozostawienie ich w spokoju może mieć nieprzyjemne skutki dla naszej produkcji. Najlepszym sposobem jest pozbycie się zagrożenia wcześniej, by uniknąć niepotrzebnych strat.
Naszą bazę chronimy przy użyciu różnego typu broni, rozpoczynając przygodę z szybkostrzelnym arsenałem i kończąc ją na pojazdach militarnych, rakietach i materiałach wybuchowych. Do zabezpieczenia bazy można także wykorzystać grube, kamienne mury.
Także w multiplayerze.
Obecnie dla graczy dostępnych jest kilka misji wprowadzających w tajniki budowania i podstawowe elementy rozgrywki. Ponadto można bawić się w piaskownicy i cieszyć się długą grą na proceduralnie generowanych mapach. Da się także grać z przyjaciółmi w ramach rozgrywki multiplayer. Można stawiać prywatne i korzystać z publicznych serwerów.
Retro granie z ponad setką godzin spędzonych w grze.
Gra nie powala pod względem estetycznym. Grafika jest dość uboga i produkcja prezentuje się trochę jak gry z wcześniejszej dekady. Kamera została ustawiona w górze, więc oglądamy mapę prawie tak, jak z lotu ptaka. Nie psuje to w niczym zabawy, a sama rozgrywka może trwać nawet setki godzin. Atutem jest także to, że każda nowa gra różni się od poprzedniej, dzięki proceduralnie generowanym mapom. Wyzwanie można sobie także urozmaicić, przez podniesienie stopnia trudności.
Podsumowanie.
Factorio jest grą, która sprowadza automatyzację na kolejny poziom. To bardzo zaawansowana produkcja, która może mieć jeszcze wiele do zaoferowania. Początki przygody z grą mogą być trudne. Dzięki ponad milionowej sprzedaży, wokół Factorio stworzyła się ogromna społeczność graczy, dlatego w internecie znaleźć można wiele informacji i wskazówek dotyczących rozgrywki.
Gra jest wciągająca, ale wymaga skupienia. Zaciekłe ataki ze strony obcych nie pozwalają nam zbyt długo się nudzić. Rozgrywka została nastawiona na stały rozwój i ekspansję, zmuszając gracza do eksploracji i odkrywania mapy. Gracz jest tu ciągle zajęty, przez co często daje się wciągnąć na wiele godzin. Nie jest to produkcja na jeden weekend.
Procesor: Dual core 3Ghz+
Pamięć: 4 GB RAM
Karta graficzna: 512MB Video Memory
Miejsce na dysku: 1 GB dostępnej przestrzeni
• Gra stawia nam ciągłe, nowe wyzwania.
• Rozbudowane drzewo technologiczne.
• Duża swoboda rozgrywki.
• Brak całościowego samouczka
*Zdjęcia i filmy z oficjalnej strony: factorio.com