Czasem zdarza się tak, że nie mamy żadnego wzorca i jesteśmy skazani na własną wyobraźnię. Nie inaczej jest w przypadku kół tworzonego przez nas w poradniku modelu. W tym wypadku zmuszeni jesteśmy improwizować, ale nie zawsze musi to być problemem.
Na sam początek dodajmy sobie na scenę cylinder, który będzie bazą naszego koła. Z paska narzędzi po lewej stronie wybieramy kolejno: Create, Mesh, Cylinder. Nowopowstały walec przesuńmy na właściwe miejsce i zeskalujmy tak, aby pasował do nadkola.
![Poradnik Blender model koła w projekcie 3D](http://www.mamkomputer.info/wp-content/uploads/2015/09/screen18.png)
W tym przypadku pracę nad kołem utrudnia odrobinę karoseria, która zasłania całkiem sporą część obszaru roboczego. Na to również jest sposób, po naciśnięciu klawisza [/] na klawiaturze numerycznej zostaniemy przeniesieni w tryb local, gdzie widoczny będzie jedynie ten obiekt, nad którym w danym momencie pracujemy. Reszta zostanie chwilowo ukryta, przywrócić ją można poprzez ponowne przyciśnięcie klawisza [/].
Na zeskalowanym cylindrze użyjmy sześciokrotnego cięcia za pomocą Loop Cut and Slide. Następnie musimy zmniejszać kolejne pierścienie, najpierw zaznaczamy dwa najbardziej wysunięte na zewnątrz i zmniejszamy je trochę za pomocą [G] + [S], późnie dwa umiejscowione nieco bardziej ku środkowi opony i je również skalujemy, ale o mniej więcej połowę tego co pierścienie zewnętrzne. Celem tego zabiegu jest utworzenie czegoś na kształt rantu opony.
![Poradnik Blender model koła w projekcie 3D](http://www.mamkomputer.info/wp-content/uploads/2015/09/screen26.png)
Kolejnym krokiem będzie utworzenie zarysu dla felgi. Przechodzimy w tryb modyfikacji Face’ów, zaznaczamy całe boczne koło ( z obu stron ), wciskamy [E] + [G] + [S] i zmniejszamy bardzo delikatnie. Z nowopowstałego w ten sposób okręgu będziemy rzeźbić felgę, z drugiej strony opony talerz ten można usunąć, nie będzie nam potrzebny.
![Poradnik Blender model koła w projekcie 3D](http://www.mamkomputer.info/wp-content/uploads/2015/09/screen36.png)
Następnie powtarzamy ten sam zabieg jeszcze raz, tym razem zmniejszamy utworzony okrąg dużo bardziej, tak, aby powstał na środku kapsel felgi.
![Poradnik Blender model koła w projekcie 3D](http://www.mamkomputer.info/wp-content/uploads/2015/09/screen46.png)
Jak widać na zrzucie ekranu powyżej w procesie tworzenia „kapsla” powstały nam dookoła niego trójkąty. To właśnie one posłużą nam jako ramiona felgi. Zaznaczmy sobie co drugi z przesuńmy mocno do tyłu za pomocą [E] + [OŚ].
![Poradnik Blender model koła w projekcie 3D](http://www.mamkomputer.info/wp-content/uploads/2015/09/screen57.png)
Przesunięte łopatki zasłaniają jedynie prześwit w feldze, możemy więc obrócić koło i je usunąć. Nie będziemy mieć z nich więcej pożytku.
![Poradnik Blender model koła w projekcie 3D](http://www.mamkomputer.info/wp-content/uploads/2015/09/screen63.png)
Felga wygląda jednak nieco dziwnie z tego względu, że nie jest ani trochę schowana wewnątrz opony. Zaznaczmy więc jej zewnętrzny pierścień i przesuńmy na zewnątrz, jak na zrzucie ekranu poniżej. Pozostałe pierścienie możemy delikatnie poprzesuwać żeby wyrównać kształt.
![Poradnik Blender model koła w projekcie 3D](http://www.mamkomputer.info/wp-content/uploads/2015/09/screen72.png)
Ostatnim krokiem w procesie nadawania kształtu będzie wyciągnięcie nieco kapsla na zewnątrz. Zaznaczmy więc w trybie edycji Face’ów właśnie ten kapsel i pociągnijmy go za pomocą [E] + [OŚ].
![Poradnik Blender model koła w projekcie 3D](http://www.mamkomputer.info/wp-content/uploads/2015/09/screen82.png)
Na sam koniec standardowo dodajemy modyfikator Subdivision Surface aby spotęgować efekt. Voilla! Czasem nie trzeba mieć wzoru dla wszystkiego i wystarczy odrobina wyobraźni.
![Poradnik Blender model koła w projekcie 3D](http://www.mamkomputer.info/wp-content/uploads/2015/09/screen92.png)
Poradnik Blender.
Na Waszych oczach tworzymy od podstaw model 3D samochodu.
Spis treści:
- Blender – zaawansowany program do modelowania 3D za darmo
- Wstęp do 3D
- Interfejs i podstawowa klawiszologia
- Ustawienie blueprintów
- Zaczynamy modelowanie
- Modelowania ciąg dalszy
- Wygładzanie krawędzi
- Modelujemy szczegóły
- Garść porad do dalszej pracy
- Koła, czyli odrobina improwizacji
- Składanie wszystkiego w całość
- Na koniec dodajemy nieco koloru
A jak można zaznaczyć te pierścienie?